Katatonia – Dead End Kings

• Pondělí, 10 Září 2012 15:50
  • Napsal(a) Jonathan
Rate this item
(10 hlasů)
Katatonia Katatonia Dead End Kings

Světlo chřadne a s ním i naše vůle. Nadšení pro další dobrodružné kroky jsou kdesi vdál a léto se odevzdává do chladné náruče podzimu. Každá melancholická duše jistě ocení ve svém hudebním nosiči právě takto euforicky laděnou Katatonii a její nové dítko – Dead End Kings.

Co ke Kakatonii? Kdysi se zabývala poněkud tvrdším žánrovým obalem jako je death/black metal a není žádným tajemstvím, že i jméno jako Mikael Akerfeldt (Opeth) si zde střihl svůj part. Jejich složitá škatulata a neustálé měnění hudebníků dělali pověstný guláš nejednomu fanouškovi. Tentokrát přibyl i knedlík. Jonas Renkse, který dříve z bubnů přesedlal na zpěv, a bohužel-bohudík se ze zdravotních důvodu již nadále nemohl věnovat growlingu a Katatonia jako taková musela úplně změnit svůj hudební stav. Myslím, že tento posun byl kapele jen a jen prospěšný a zrodil se nám depressive rock. Toť jen v krátkosti, protože co si budem nalhávat – jsme tu kvůli hudbě a ne kvůli složitým hudebním hierarchiím, které se táhnou až do dob temna.

V dnešních uspěchaných dnech, kdy nám mnoho radosti nezbývá a naší jedinou starostí je, jak smýt hříchy včerejška, přijde vhod tato dokonale vyladěná krabička plná nálad. Pandořina skřínka pro pokročilé. Co bych rád glorifikoval, je opět laťka, kterou Katatonia překonala. Každé album nahodí nějaký určitý, skoro již nepřekonatelný potenciál ve své tvorbě, ale vždy překvapí. Jedná se o drobnější změny, ale vždy to přidá na feelingu. Dokonalé podkreslení klávesových partů, které člověka vábí, aby vystoupil ze svého nitra. Depresivní tony táhlých kytar geniálního Anderse Blakkheim Nyströma, které se dokáží měnit v nečekané pohlazení, po kterém každý touží. Melodie se houpajíc se z končin temna do světlých zítřků. Jednou je člověk nahoře a jednou dole. Pocit titěrnosti lidského jsoucna je umocněn texty již zmiňovaného Jonase Renkseho. Celková komplexnost a obraz zachycený do tohoto hudebního roucha je nad momentové chápání. Když si člověk vezme tuto hudební výbavu s sebou do zapadaného, šedivého města a bude procházet mezi lidmi jako stín a v hlavě mu budou znít tóny Dead End Kings, jistojistě pochopí, co se tu snažím alespoň trochu nastínit.

Po hudební stránce není  co vyčítat. Švédští přeborníci v náročných hudebních kreacích opět  předvedli, že se jim daří skvěle. Tvůrčí pauzy jsou ukázněné (tři roky cca) a jsou tedy znát v propracovanosti. Mají své tempo a dají o sobě včas znát. Žádné průtahy a ani obstarožní marketing. Zde mám něco, co tě osloví.

„Ber, nebo ne“ –  bych asi přirovnal  ke „katatonickému“ způsob vrhání desek do světa. Co tedy říci závěrem? Zde není co dodat. Člověk si má vše, jak se říká, „osahat“ sám. Není o čem diskutovat. Zde se opravdu doktnete nitra své duše. Nechť jejich šedivé světlo nikdy nechřadne a oni nadále zůstanou těmi básníky, kteří tvoří elegie pro mě, pro tebe, pro nás.

Additional Info

• Název alba: Dead End Kings
  • Datum vydání: 27. 8. 2012