Hudební branže se minulej rok ocitla takřka bez střechy nad hlavou. Místo zavřených klubů a zrušených festivalů se tak jejím útočištěm stal online prostor a kapely vzaly útokem obchody s elektronikou. Kdo zaváhal, v dubnu už webkameru nesehnal. Z počátku prvního lockdownu měly YouTube a Facebook koncerty svojí neopakovatelnou atmosféru, ale za chvíli pak kytaru z obýváku streamoval kdejakej Jarda a v záplavě všech těch online živáků přišla tak trochu divácká únava. Navíc letní rozvolnění nám dalo opět ochutnat kouzlo přítomnýho okamžiku a přímý sociální interakce, který do virtuálu naplno přenést nejde.
Koncerty v herním prostředí nebo alespoň s nějakými herními prvky ukázaly, kudy by se online koncertování mohlo ubírat dál. Ale pro kapely nebo agentury je to zatím pořád hodně neprobádaný a produkčně složitý prostředí. U nás se o rozšířenou diváckou interakci během online koncertu úspěšně pokusili Tata Bojs koncertem OnLive. Zahraniční festivaly Lovapalooza a Block By Blockwest postavily stage v Minecraftu, pozvaly spoustu kapel (například Knocked Loose, nothing, nowhere., FEVER333, 100 gecs nebo Pussy Riot) a diváci mohli být svědky nečekaně divokých kostičkových moshů.
Něčeho podobnýho jsme se včera konečně dočkali i u nás. Prvním tzv. gamifikovaným hudebním festivalem v ČR se stal Rock For People In The Game. Ve spolupráci se společností Confer-O-Matic postavili pořadatelé a programátoři herní kopii hradeckého areálu přesně tak, jak jej známe. Návštěvníkovi stačilo z pohodlí domova zakoupit vstupenku, stáhnout hru, vybrat si avatara, otevřít si doma pivo a v nedělní podvečer už se volně procházel po "letišti". Mohl objevovat skryté vtípky a minihry, koukat na videa, tančit, skákat, létat po areálu, psát zprávy, ale hlavně mohl potkávat svý kamarády a ve vymezených prostorách videochatovat, a to třeba i s náhodným kolemjdoucím. A pak jít společně třeba na koncert The Devil Wears Prada a běháním dokola napodobit circle pit. Chybělo snad už jen házení kelímkem do davu nebo vykřikování hlášek "Ruby! Hovno!" Všechna vystoupení zúčastněných kapel byla profesionálně natočena a připravena předem (nikdo snad neočekával, že budou plně live), ale živé vstupy z produkčního studia v Mall.tv a interakce s ostatníma postavičkama u stage tomu dodala punc speciálního okamžiku. Dokonce se uskutečnilo i tradiční focení u nápisu Rock For People a živá afterparty s Márdym a DJ Roxtarem.
Možná si říkáte, že nějaký běhání ve virtuálním areálu je banální blbost a že si jenom trapně hrajem na to, že jsme na nějakym festivalu. Ale v dnešní smutné lockdownové době je to opravdu hodně a pro mnohé návštěvníky možná včerejší večer představoval vytouženou injekci energie do dalších šedých týdnů bez společnosti svých přátel a známých. I proto si celej projekt i přes drobné technické bugy zaslouží respekt. A taky proto, že propojuje dva velký světy, který to stejně vždycky táhlo k sobě - tedy svět hudby a svět her. A ukazuje tak cestu, kudy se můžeme vydat dál.
Foto: Facebook Rock For People