Rozhovory
Music Muted Vol. 1 - Martyn Starý
Přejít na obsah

Music Muted Vol. 1 - Martyn Starý

Jako prvního adepta na rozhovor jsem si vybrala Martyna Starýho, a to hned z několika důvodů.

Chtěla jsem vyzpovídat hlavně zajímavé lidi z oblasti kultury, kteří jsou ve svém životě nerozlučně spjati s uměním a hudbou. Jako další podmínku hledání oněch vyvolených je to, že zastanou hned několik pozic, odvětví, či schopností. Prozkoumávala jsem kontakty, bádala a hledala mezi lidmi, které například já sama sleduji a zajímal by mne zrovna jejich názor a pohled na věc.
A potom jsem přišla na to, že vlastně jednoho takového člověka mám ve svém okruhu známých. A tím pádem tentokrát nemusím ve svém hledání zacházet ani tak daleko.
Takže začínáme.

Martyn Starý
Martyn vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.
Mezi jeho novější projekty patří kapela WYFE, kde Martyn zastane hned dva posty. První role je kytarista a druhá producent.
Tím ale ani zdaleka nekončíme.

Martyn pracuje pro společost Publicis Group, kde vytváří content jako copywriter a idea maker. Mezi jednu z jeho, a teď si troufám říct, viditelnějších a nejlepších prací je například tvorba kampaní pro Coca Colu a nejlepší říkám proto, že si mezi kolegy dokonce našel svou manželku, kterou tímto zdravím.

Mezi Martynovo další zářezy na pomyslné pažbě schopností patří zvučení tuzemské zpěvačky Lenny a v minulosti zvučení neméně slavných Mandrage. Martyn má na kontě mnoho dalších pozic, převážně tohoto rázu: creative specialist a copywriter u společnosti Brandmark, idea maker a copywriter u společnosti Newcast, content strategist u Farmhouse Prague, kytarista v kapele Luno a frontman a songwriter v kapele Holden.

Uf.
To bylo něco málo na úvod a můžeme se vrhnout na otázky.


Osobní otázky: Martyn Starý

Ty jsi dělal zvukaře pro Mandrage a kdyby to situace dovolila, tak stále děláš zvukaře pro Lenny, je to tak? Jak bys popsal největší rozdíly mezi spoluprací právě s těmito interprety?

Martyn: Je to tak. Pro mě největší rozdíl je, že mam jinou roli - zatímco u Mandrage jsem se staral o to, aby se kluci dobře slyšeli a mohli hrát hezky lidem, u Lenky se starám přímo o zvuk, co jde ven do lidí. Nicméně je to samozřejmě úplně jiný interpret, jiná produkce, jiný tým. Těžko srovnávat dva odlišné světy. Měl jsem moc rád Mandrage a mám moc rád Lenny.

Která hudba je ti žánrově bližší?

Martyn: Historicky mám podhoubí v takový kytarový indie muzice, takže určitě Lenny. Nicméně díky Mandrage jsem se naučil otevřít se popu a skrze to i dalším žánrům. Byla to veliká škola!

Jak jsi se k téhle práci dostal?
Přece se jednoho dne člověk náhle neprobudí s pocitem, že by chtěl nést část odpovědnosti za to, jak bude kapela znít?


Martyn: No úplnou náhodou. Byl jsem vždycky aktivní muzikant a pak jednoho dne mě Smity, můj přítel a zároveň můj zvukařskej učitel, vzal s sebou na Rock for People abych mu pomáhal s taháním věcí na zvučení. A pak už jsem u toho nějak zůstal. Baví mě řešit i zvuk u svojí kapely, věnuju se hudební produkci, takže jsem k tomu prostě měl blízko. Ale není to moje jediná práce - vzhledem k roku 2020 nutno říct jedno velké - NAŠTĚSTÍ!

Kolik ti v té době bylo?

Martyn: Ha! To je dobrá otázka. Podle mě takovejch 14 nebo 15. Sám pak s kapelama jezdím od nějakých osmnácti například jako zvukař. Moje první turné bylo s The Prostitutes a I Like You Hysteric, kapely, co už neexistujou, ale kytarista jedný z nich je teď frontmanem v mojí kapele Wyfe. Svět je prostě cyklickej.

Vyplatí se vždy spoléhat na místního klubového zvukaře a nebo je lepší mít zvukaře vlastního?

Martyn: To záleží na tom, co kapela od svýho hraní chce. Pokud je to spíš se tak nějak vylejt s kámošema jednou za čas tak asi zvukaře netřeba, pokud to ale myslí trochu vážně, jediná cesta je vlastní zvukař. Je to samozřejmě taky otázka peněz, ale když má kapela na gram koksu, měla by mít i na zvukaře, jinak je něco špatně.
Na tom zcela určitě něco bude, ale může se stát, že zkrátka v okolí bandu naprosto schází nějaký druh konstruktivní kritiky a kapela žije v přesvědčení, že má svůj zvuk v dobrých rukou. To se ostatně děje i majitelům klubů. A to mě přivádí k další otázce.

Jsou v našich končinách dobří zvukaři?

Martyn: Jsem absolutně přesvědčen o tom, že jsou tu skvělí zvukaři. A není jich málo. Navíc mam pocit, že tu roste taková nějaká “nová generace”. Lidi v mým věku nebo i mladší, kteří jsou nezatížení starejma časama, rychle se učí a mají otevřenou hlavu - nejedou zajetý a “jediný správný” postupy.
Každý z nás, kdo se často potloukal po koncertech ví, že naprosto skvělá kapela může zvukově vyniknout, a to i v prostorách se zhoršenou akustikou
a nebo naopak může zvuk takové kapely trhat uši, právě díky schopnosti či neschopnosti zvukaře.

Jak bys poradil kapele, která zvukaře hledá? Popřípadě na co mají dávat při výběru pozor?

Martyn: Musí mu především věřit. A pak ho nechat dělat jeho práci. Zvukaře si platim proto, že mu věřím a ne proto, abych mu řikal, jak to má dělat. To je cesta do pekla. Zvukař musí pochopit, o co kapele jde, jak kapela chce, aby ji lidi slyšeli. A mít ideálně podobnej hudební vkus. To je strašně podceňovaná věc. Já si myslim že mnohem důležitější než nějaký fáze a fyzikální znalosti je doručit to, co kapela chce. Je to mezi odbornou zvukařskou obcí asi docela nepopulární názor, ale rozhodně mam radši zvukaře-vkusaře než zvukaře-fyziky.
Já sám u Lenny mám asi spoustu věcí udělanou papírově blbě a kdyby to viděl nějakej starej zvukařskej bard, asi by se tomu vysmál. I to se mi stalo... Ale mně je to trochu jedno, protože to dělá to, co chci a to, co chce kapela. Když samozřejmě nenastanou komplikace. Ale já nemam rád ty zvukařský pravidla a že “takhle se to prostě dělá”. Ne. Pravidla neexistujou. Takzvaně - if it works, it’s good.



V tomhle přístupu máš za mě rozhodně plusový body.
Pokud jdou nějaký věci dělat jinak, než podle zajetých kolejí a fungujou, tak není důvod váhat.
Jedem dál
Nejednou jsem na tvých sociálních sítích viděla spojení s Matyášem Vordou a Luckou Hájkovou a Cenami Anděl, můžeš nám k tomu říct nějaké info?


Martyn: Vymyslel jsem spojení Cen Anděl a značky Coca-Cola a pak pracoval na kreativnim propojování brandu s cenami, který by mělo být dlouhodobé. Jinak je to absolutně jejich projekt, nechtěl bych si brát ani píď jejich kreditu. Ale je čest na tom aspoň drobně spolupracovat zrovna s nimi. Jo a taky sem řídil Colina, starej VW transporter, v jednom z klipů z ročníku 2019, hehe.
Oba jsou strašně skvělý v tom co dělaj. Profíci, talenti a dříči. A perfektní přátelé. Je radost s nima na čemkoli dělat!

Která kapela na naší scéně má nejlepší zvuk?

Martyn: Jako první me napadl Ben Cristovao s Dominikem Peckou za pultem. To mě naposledy uplně vystřelilo z kecek!

Dá se z levného aparátu vymlátit hodně parády?

Martyn: Haha! To je zajímavej dotaz! Ale jo... dá. S dobrou a ukázněnou kapelou, trochou skillu a porcí štěstí. Doufám, že si to ale nepřečte žádnej majitel klubu, aby se pak vysral na investice do aparátu.

Který klub má podle tebe nejlepší akustiku?

Martyn: Sono Centrum v Brně, naprosto jednoznačně.

Jakej je song letošního roku, kterej tě naprosto ohromil?

Martyn: Nothing But Thieves - Real Love Song. Ten člověk zpívá jako bůh.

Děkuju za osobní informace, teď se vrhneme na druhou část rozhovoru, která se zaměřuje na aktuální dění.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak konkrétně na tebe psychicky dopadá celá tahle covid/karanténa situace?


Zatím líp, než bych čekal. Strašně mě mrzí, že jsme museli zrušit turné, to jo, ale věnuji se produkci dalších songů a nový tvorbě, to mě drží nad vodou a do depek padám jen občas. Stejně jako před covidem, hehe.

Jakou činnost nebo zálibu jsu začal dělat nebo přímo objevil, právě díky karanténě?

Dost jsem začal vařit, znovu jsem začal běhat a taky jsem prošel kurzem a praxí Červeného kříže, abych mohl chodit pomáhat do nemocnic, které jsou přetížené a kde personál padá na hubu. Vlastně docela dost nového!

Na jaře se ukázalo, že tato branže je opravdu kreativní, takříkajíc přes noc přišly streamované shows, online content, koncerty pro auta, lodě atd. Přemýšlíš už dopředu s kolegy o tom, jakou další strategii zvolíte v případě dalších restrikcí a opatření?

Cítím, že jak už je to teď „podruhý“, tak přišla trochu letargie, možná až rezignace. Ale věřím, že se to zas nastartuje.


Máš plán pro nejhorší možnej scénář? Tzn. že se celá situace protáhne až do letních dní?


No to zdaleka není nejhorší možnej scénář. Já jsem bohužel trochu škarohlíd a myslim si, že je to jeden z těch lepších scénářů. Nejhorší scénář je, že to už nebude nikdy, protože nebude kdo a kde by hudbu dělal a nebude ani mít kdo to nazvučit, nasvítit, atd., protože ty lidi budou dělat prostě něco jinýho, kde se uživí.

Otázka ohledně příspěvku od státu. Dostalo se na tebe? Pomohlo ti to?

V tuto chvíli každá koruna dobrá. Podpora měla přijít dřív a systémově lépe. Ale nejsem ani ekonom, ani politik, takže to spíš jen tak řikám pocitově.

Jak změní kulturu situace s covidem?

Absolutně. Myslím, že na nějaký stadionový koncerty s obrovskym kotlem nebo mega festivaly můžeme na dlouho zapomenout a bude se to dělat všechno úplně jinak. Kdo se dokáže adaptovat, přežije. Kdo bude pořád jen frfňat, že to není jako dřív lepší a takhle to stojí za prd, nepřežije.

Jaký máš názor na covid songy? Dobrej nápad/ odpad

Ale tak jako ať lidi tvořej, co maj dělat jinýho, žejo. Vždycky se dělala hudba, která reflektovala aktuální témata, tak je jasný, že i covid se do toho obtisknul.

Zvažuješ případnou změnu povolání?

Naštěstí mám těch povolání víc a kromě muzikanta a zvukaře, což jsou teda profese co teď obě stojej, se ještě živím jako reklamní a komunikační kreativec, což zatím naštěstí nějak jde, ale taky to je ohroženej svět.

Chceš se po konci vrátit zpátky do kultury?

Nechystám se do kultury vrátit. Chystám se kulturu neopustit.

Zpráva na závěr od vás pro vaše kolegy/fanoušky.
Dávejte na sebe pozor a buďte, prosím, ohleduplní i ke svému okolí. Je důležité vidět dál než na špičku vlastního nosu. A pokud vám to zdravotní stav a časové možnosti dovolují, přihlaste se do Červeného kříže a běžte pomáhat do nemocnic a domovů pro seniory. Situace fakt není dobrá! Děkuju.

Články autora Matty Vaněk

Howard Jones se v 50 letech vrací s druhým albem Light The Torch!

Howard Jones je prostě zvíře a to taky dokazuje ve svých 50 letech! Bývalý frontman Killswitch Engage v roce 2017 změnil název své kapely Devil…

Hacktivist se probouzí ze spánku s novým albem

Kapela Hacktivist se opravdu probudila ze spánku a možná v tu nejlepší možnou dobu! Poslední desku z roku 2016 už máme naposlouchanou a my trpělivě…