Rozhovory
The Truth Is Out There: Dost jsme rozšířili hranice toho, co hrajeme
Přejít na obsah

The Truth Is Out There: Dost jsme rozšířili hranice toho, co hrajeme

Rozhovor se zpěvákem The Truth Is Out There Hanzim se točí převážně kolem natáčení nové desky, jejíž křest proběhne 4. 9. v Ostravě v klubu Barrák. Hanzi popisuje svůj tvůrčí vývoj, způsob, jakým se materiál nového CD postupně vyvíjel nebo jak se v Polsku natáčel nový videoklip k prvnímu singlu Dying Light.


Tenhle rozhovor se nemůže točit kolem ničeho jiného, než kolem vaší chystané desky. Takže jaká bude?

Deska měla spoustu vývojových fází, takže skoro mám obavu říct, jaká bude, protože během psaní, nahrávání a produkce se mi občas úplně měnila před očima... :D I přes to, že jsme vybírali cca s 25 demáčů a snažili se udělat nějaký jednotný xicht nakonec, tak si každá skladba žije tak trochu svým životem. Dá se říct, že jsme dost rozšířili hranice toho, co hrajeme, a na desce jsou tak kytarové věci téměř bez elektra, tvrdé songy se spoustou agresivních wobble bassů, ale třeba i instrumentální věci, kde jsme samplovali spoustu orchestrálních zvuků apod. Proto jsme i natočili krátký teaser, kde jsme naše fans trochu varovali, že tahle deska bude dost možná trochu jiná, než čekají.


Změna, to je slovo, které vystihuje sound vašeho nového singlu Dying Light. Kde se vzala? Co tě vůbec ovlivnilo během tvorby chystané placky?

Asi ano. Singl nakonec obsadila věc, která je opravdu dost jiná oproti tomu, co jsme doposud hráli. Vydali jsme ji ve fázi, kdy ještě probíhal mix i nahrávání vokálů a vlastně i ladění produkčních věcí, co se týká aranží. Takže zpětně, když už mám před sebou celé album v podstatě hotové, možná že by jsme jako první singl vybrali i jinou věc. Nic méně nás překvapilo vesměs pozitivní přijetí, že to nakonec dopadlo tak, jak mělo. Za tím songem si rozhodně stojíme. Navíc text a celková myšlenka songu se krásně spojila s prostředím, které jsme objevili a kde jsme natočili klip.

Tvorbu ovlivnila spousta věcí. Protože samotné psaní písniček trvalo více jak rok, tak jak přicházeli různé životní situace, měnila se samozřejmě i podoba té desky. Určitě je tahle deska dost osobní a svým způsobem trochu ventil toho, čím jsem si za poslední rok a něco prošel.


V roce 2012 jsem spolu dělali rozhovor ještě pro magazín It Never Ends, tenkrát si říkal, že si nedokážeš představit vypuštění elektro prvků. Takže co se za ty léta ve tvém vkusu změnilo?

Haha... Nikdy neříkej nikdy, asi... :D No když jsem začal psát tuhle desku, tak se přiznám, že jsem měl trochu tvůrčí krizi. Měl jsem pocit, že naše druhé EP trochu vykrádalo to první a nechtěl jsem v tom pokračovat, a tak jsem upustil od zaběhnutého systému, že jsem začínal s elektronikou a poté vymýšlel kytarový doprovod. Místo toho jsem si prostě začal nahrávat nápady na kytaru, a tak trochu se vrátil ke kořenům mého skládání. Docela brzy se začaly kupit songy, ve kterých elektro hrálo opravdu jen doprovodnou roli. U spousty věcí jsem si říkal: "Bože, tahle věc se fakt povedla, líbí se mi", a nějak se mi nelíbila představa, že ji teď musím zprznit nějakým dubstepovým wobble basem, abychom to byli my a lidi neremcali. Nakonec si ale přece jen do většiny songů elektronika cestu našla. Takže myslím, že to moje dřívější prohlášení bylo nakonec snad pravdivé... Pravda, zrovna u prvního singlu to asi úplně patrné není... :D


V čem si hudebně od začátku kapely TTIOT vyspěl? Na co sis udělal jiný názor?

Budu to tedy brát jen z hudební stránky, protože v osobním životě by to bylo na delší povídání... Určitě jsem nasbíral spoustu zkušeností tím, že v podstatě od začátku jsem sám sebe pasoval do role producenta. To je branže, co mě neskutečně baví a v budoucnu bych možná i rád nabídl své zkušenosti nějaké kapele. Zároveň člověku dojde, že čím více věcí se naučí, tím více nabírá na důležitosti nenechat se tím umrtvit a udržet si takovou tu naivní svěžest, kterou měl na začátku, kdy jsem vědomostí moc neměl, ale dělal věci intuitivně, a proto fungovaly... Zkrátka kdykoliv máte pocit, že upadáte do nějakého zaběhnutého systému, tak se seberte a udělejte všechno úplně jinak. A jestli jsem na něco změnil názor? Kdysi jsem to bral tak, že kapela se musí brát vážně a je třeba tomu obětovat vše. Dnes se spíš snažím si to užít a neutápět se příliš v představách o nějakých splněných cílech. Někdy to jde ale těžko. Na obyčejnou zábavu/hobby je pro mě asi hudba stála příliš osobní věc...


Moc lidí asi neuhodne, že se videoklip natáčel v Polsku. Proč zrovna tam?

Celkem náhodou... Seděli jsme s Michalem Hvězdou na pivě a poslouchali to, bavili se a nakonec on zmínil místo v Polsku, na které se chtěl už dlouho podívat. Když jsme "vygooglili" obrázky, okamžitě jsme věděli, že to je ono. Samotného by mě nenapadlo, že právě v Polsku existuje poměrně rozsáhlá poušť s tak úžasnými exteriéry. Ale to natáčení stálo opravdu za to, i když bylo dost náročné a plné technických komplikací, spojených už jen s tím, že jedete jedenáct hodin a máte jen jeden víkend na to, aby to vyšlo. Kdyby třeba bylo špatné počasí, mohli jsme to rovnou zabalit. Ale vyšlo to... :)


Můžeme zabrouzdat i k natáčení ve studiu HC3. Jak to probíhalo? Čím bylo jiné než ta předešlá?

S Mirkem z HC3 studia máme dlouhodobě super spolupráci, takže to bylo bez problémů. Studio jsme si vlastně pronajali se svým zvukařem, který s námi jezdí live koncerty a během měsíce jsme nabrali všechny nástroje. Vokály jsem si pak nahrával sám v Ostravě, kde jsem dokončoval i aranže a elektronické party. Když se ohlídnu, tak bychom spoustu věcí samozřejmě udělali trochu jinak, ale to už je holt situace, ve které je asi drtivá většina umělců. Tím, že jsem desku produkoval více méně sám, samozřejmě tentokrát s pomocí různých lidí, se člověk v podstatě pořád učí systémem pokus-omyl. Rozhodně jsme ale využili spoustu zkušeností z dřívějška a věřím, že jsme sound posunuli zase o velký kus dopředu. Nemálo jistě přispěla i spolupráce s Jaroslavem Lukáčem z online studia Negative Tunes. Tomu jsme svěřili konečný mix/master a celá spolupráce probíhala nad očekávání hladce. Strašně talentovaný a trpělivý člověk, který neváhá pustit se do páté verze mixu, jen aby jste byli spokojení :)))


Trocha rekapitulace, co bereš jako největší dosavadní úspěch kapely?

Že jsme se nerozpadli... Vážně. To, že stojí kluci stále při mně, i když píšu šílené skladby, které nezní vůbec jako TTIOT, a víme, že někteří fans nás budou za to odsuzovat. Že nás to pořád drží – nasednout v pátek do dodávky a vrátit se v neděli úplně mrtví. A samozřejmě každý koncert, kdy prostě víte, že to sedlo, že se všechno povedlo a na chvíli se z hlavy vytratí ten nekonečný sebekritický hlas.


V závěru se můžeš čtenářům popřát hezký zbytek léta a pozvat je na nějakou vaší akci!

Do vydání desky zbývá posledních pár týdnů (konečné datum bude asi ale trochu překvapení), tak snad bych pozval všechny na křest, který proběhne 4. 9. v Ostravě v klubu Barrák. Samo budem rádi, když si někdo objedná CD z našeho webu nebo koupí na koncertě. Anebo alespoň stáhne někde z internetu a hodí si ho do telefonu. Je v něm kousek života každého z nás a život vždycky stojí za to žít.

Články autora Sláva

Tomáš Červinka (We on The Moon): Nová deska? Nejupřímnější počin, jaký jsme doposud vytvořili!

Pop rockoví We on the Moon chystají v dubnu vydání novinkového alba Home. To vznikalo v Anglii pod taktovkou producenta Leea Batiuka (Deaf Havana).…

Tomáš Hennel (Criminal Colection): Nechceme dělat ty samé věci pořád dokola

Pro účely prvního letošního rozhovoru jsem si vyhlídl Tomáše Hennela ze známé pop punkové kapely Criminal Colection. Dostali jsme se k nové…