Téma
BURNING BRITAIN 6/8: Love Will Tear Us Apart
Přejít na obsah

BURNING BRITAIN 6/8: Love Will Tear Us Apart

Design vytvořený na obalu alba, jehož autorem je Peter Saville, je založen na obrazu rádiových vln tvořených pulzarem CP 1919. Album sklidilo obrovský úspěch a na pevno se zapsalo do dějin hudby. Úvodní, rytmicky unikátní Disorder ve které Curtis svým hlubokým, podmanivým hlasem mantricky opakuje "I've got the spirit, but lose the feeling", následuje těžká, pomalá Day of The Lords. kde hlasově ožívá Jim Morrison z legendárních The Doors a druhou stranu LP načíná She's Lost Control s nezapomenutelnou kytarovou linkou, dutými bicími a výpovědí o vnímání epilepsie. Album je plné úzkosti, bolesti rozpolcené otupělé duše, beznaděje, separace a vyjádření emočních stavů. Slovy Vojtěcha Lindaura jde o "industriální zádušní mši".

Full Album: https://www.youtube.com/watch?v=wVvoQIdD80U

S úspěchem Unknown Pleasures přišel také mohutný zájem médií a množství interview, které Joy Division nesnášeli. Bez okolků se vysmívali stereotypním otázkám mladých reportérů a mezi tiskem a kapelou se tak vytvořila stěna nevraživosti. "Chceme pouze hrát, bez toho všeho vedlejšího rozptylování. Není důležité, kdo hraje jaké sólo a na čem a už vůbec není důležité, kdo jsme. Nejdůležitější je to, jestli tě naše hudba zaujme," prohlásil Sumner.

buzzcocks aceb3

Co se týče jejich vystoupení, byla ve srovnání s těmi hudebních vrstevníků odlišná – neblikala na nich spousta barevných světel, nýbrž na nich panovalo sporé, jednobarevné osvětlení. V případě Joy Division to nebylo ani tak z důvodu dokreslení atmosféry a podtržení hudby, jako primárně kvůli Curtisově epilepsii (epileptický záchvat může být často spuštěn stresovou situací, kterou může být například divoce blikající světlo – pozn.).

Na podzim roku 1979 vyjeli na turné po Velké Británii společně s punkovými Buzzcocks, kteří plnili roli headlinera. O koncertní šňůře bylo v té době napsáno: "Nikdy jsem ještě neviděl sérii koncertů v rámci jedné trasy, kdy uvádějící kapela zatlačila hvězdu večera až tak viditelně. To se vážně dělo každý večer, každý koncert, který jsem viděl. Po jejich vystoupení v Liverpoolu všichni odešli – dokonce i lidé, kteří o Joy Division nikdy předtím neslyšeli. Skupina zastínila Buzzcocks opravdu citelně, poněvadž ti nedokázali vyvolat dojem, že jim záleží na tom, co předvádí na scéně."

Celkový dojem společného turné zachytil také Rob Millar ve své reportáži: "Londýn, pátek 9. listopadu 1979. Sál The Rainbow Theatre je zatím nehybný. Omšelé tváře hledí upřeně na to šílené klubko energie, kterým je zpěvák Joy Division. Sedí jako přikovaní a sledují, zatímco lan křepčí v epileptických variacích, aby zaujal publikum. Mimochodem, nebylo by spravedlivé osočovat Joy Division, kteří experimentovali a podařilo se jim vytvořit zvuk, který je přinejmenším nový. Bez použití syntetizérů se jim v čtyřčlenném klasickém obsazení podařilo docílit toho, že jejich hudba se vloudí do mozkových závitů a zůstane tam až do chvíle, kdy se Tvé vjemy začínají vytrácet. Během vystoupení Buzzcocks publikum sedělo nehybně dál, i když jejich zvuk vykazoval očividné zlepšení na rozdíl od mdlého zpěvu Joy Division." Reportér Melody Makeru ale Millarovu výtku ke slabému ozvučení rozvinul v řekněme až "konspirační teorii" o spiknutí lidí kolem Buzzcocks, jenž podle něj nemohli přijmout dominanci Joy Division: „Ve své podstatě by Joy Division byli skutečnou hvězdou večera, a to si uvědomovali i lidé z okolí Buzzcocks. Z toho důvodu zařídili svým hostům horší ozvučení, které potlačilo podmanivý projev lana Curtise, vyzývajíc ho k nerovnému zápasu se silami techniky. Nebyla to náhoda, že zvuk se celkově zlepšil, když se na scéně objevili Buzzcocks, vyjma malé prodlevy na začátku. Následujícího dne byla kvalita zvuku opět skvělá, všechno hrálo čistě jako zvon, jak bylo napsáno po koncertu."

Joy Division Live Appearances (1979 – 1980): https://www.youtube.com/watch?v=BkTu9V0a9Y4

V dubnu vystupovali v klubu Rainbow společne s The Stranglers. Scéna byla přespříliš osvětlená a v klubu panovalo úmorné horko. Ian musel neustále prosit, aby byl vyjmut z přední pozice na scéně. Celková napjatá atmosféra se při posledním čísle plně projevila na Ianovi – dostal epileptický záchvat a upadl na bubny. Publikum však situaci nepochopilo a domnívalo se, že jde jen o vygradované finále. Curtis byl odnesen do zákulisí a poté co křeče ustoupili vyrazili na další koncert toho večera o němž se v NME objevil článek Neila Naraana: Na scénu vstoupili Joy Division a zahráli s takovou vervou a silou, že bylo těžké uvěřit tomu, že sotva před hodinou hráli v Rainbow. Únava byla nejvíce vidět na zpěvákovi lanu Curtisovi, který požádal o pomoc při odchodu z pódia po pátém čísle. Do té chvíle podával výkon jako vždy. Dokázali na scéně vytvořit takové napětí, jaké umí vytvořit jen pár skupin. Nepropadám pochybnostem, že jsou jedinou skupinou, která snese srovnání s Velvet Underground a The Doors. Na rozdíl od The Fall, po jejichž poslechu mám chuť vyjít ven a zakopat pas, jsou Joy Division mnohem silnější – po vyslechnutí bych mohl naplivat do tváře samotnému Bohu."

maxresdefault b7f27

V rámci neutuchajících koncertů se chystalo i turné po USA a v rámci příprav byla uspořádána menší trasa po UK. Připomeňme si z tohoto období alespoň dubnový koncert v Russel Clubu a mírumilovný vzkaz manažera Roba Grettona, po odchodu Joy Division z pódia, směrem k publiku: "Joy Division už tady nevystoupí a jestli někdo z Vás, vy kurvy, po mně hodí lahví, tak tady udělám peklo! Slezu dolů a všem vám rozkopu prdel!" Samozřejmě se na Roba snesla skleněná sprška, po níž kapela vylezla ze zákulisí a přidala Atrocity Exhibition.

V říjnu 1979 kapele vychází singl Transmission. "Someone take these dreams away/That point me to another day/A duel of personalities/That stretch all true realities (...) Listen to the silence/ let it ring on/Eyes, dark gray lenses frightened of the sun/We would have a fine time living in the night/Left to blind destruction (...) They keep calling me/they keep calling me/keep on calling me."

Joy DivisionTransmission: https://www.youtube.com/watch?v=6dBt3mJtgJc

V dubnovém čísle časopisu Zig Zag z roku 1980 vyšlo resumé, jež shrnovalo celoroční hlasování čtenářů. V převážné většině kategorií Joy Division obsadili přední pozice. 5. místo jako skupina, 9. místo za nejlepší skladbu a za nejlepší výkon jako live skupina, Curtisovi připadlo 4. místo v kategorii "zpěvák" a Unknown Pleasures obsadilo mezi alby taktéž 4. místo. V červnu 1980 vychází asi nejznámější skladba Joy Division Love Will Tear Us Apart, Skladba je jedinou, ve které Ian Curtis bere do ruky kytaru a prvenství jí patří i co se týče obsazení příček v UK Singles Charts – obsadila 13. místo. Žádná jiná píseň z repertoáru skupiny výš nedosáhla. Její název je údajně ironickým odkazem na píseň od Neila Sedaka a Howarda Greenfielda Love Will Keep Us Together. Za názvem a textem písně se ale zejména odráží tehdejší situace v manželství Iana a Deborah. Ian se díky své slávě logicky stýká s poměrně velkým množstvím žen, které by za to, aby jim alespoň na chvíli patřil, zaprodaly kterýkoliv orgán. Po jednom z koncertů se tak seznámí s Annikou Honoré, která se stává jeho milenkou. Ian však není schopný kvůli Annik opustit svou manželku a dítě, které miluje a ke kterým cítí zodpovědnost. Láska nás roztrhne vedví. "When routines bites hard/And ambitions are low/And resentment rides high/But emotions won't grow (...) Why is the bedroom so cold/You've turned away on your side/Is my timing that flawed?/Our respect run so dry (...) Just can't function no more."

Joy Division – Love Will Tear Us Apart: https://www.youtube.com/watch?v=QbhtVGskmzM

Odlet na turné do Spojených států byl naplánován na 19. května 1980, avšak Ian Curtis k letadlu nedorazil. Večer předtím 18. května 1980 u něj doma v zapnuté televizi běžel film Wernera Herzoga – Strozsek a v gramofonu se otáčelo album Iggyho Poppa Idiot. V závěru filmu se tichý, skromný hudebník přestěhuje do USA, kde ho deprimuje tamější cizí kultura a do toho všeho ho opustí jeho dívka a tehdy se hrdina uchyluje ke smrti jako řešení problému. Idiot doznívá, v televizi běží titulky a v kuchyni se na prádelní šňůře houpe Ian Curtis. Kuchyň, prádelní šňůra, Idiot, Strozsek, Love Will Tear Us Apart...

bw2 90d87

"Minulý úterek mi někdo řekl vtip. Slyšel jsem, že Teardrop Explodes věnovali na koncertu poslední skladbu večera bývalému členu skupiny Joy Division lanu Curtisovi, který prý umřel. Rozesmálo mě to a mimoděk oceňujíc černý humor jsem přisvědčil, že bych se nedivil, kdyby tomu tak opravdu bylo. Abych se zbavil stínu nervozity a pochybností, zavolal jsem do Factory. Ledově klidným hlasem, pravděpodobně sám ještě ve stavu šoku, mi Alan Erasmus řekl, že je to pravda, že Ian Curtis skutečně nežije. Měl 23 let ... Zanechal po sobě ženu a malé dítě. Nejvíce zarážející a nejstrašnější na celé věci je to, že to nikdo nečekal. Tony Wilson mi řekl: "Uhodilo to jako strašlivý blesk." (Dave McCuliough)

V srpnu 1980 v zápětí po Ianově smrti vychází již připravené album jako první nesoucí nálepku gothic rocku. Jmenuje se Closer a na obalu je podle Curtisova návrhu znázorněna postava podobná Kristu umístěná na katafalku.

jd 2ce2c

Články autora Domča Mňuková

PRVNÍ POSLECH: Bring Me The Horizon - That's The Spirit

Nevadí mi, že se hudba BMTH od Count Your Blessings nebo Suicide Season posunula do diametrálně odlišný roviny, nevadí mi, že se Oli na živo…

Fall From Everest vstupují na scénu!

V pátek měla čerstvá electro post-hardcorová čtyřka z Prahy premiérový koncert v kladenské Poldofce po boku Ellyce a Bludu a dnes vypouští…